De hemska datorspelen, del 20835.

Det krävdes tydligen något riktigt idiotiskt för att jag skulle skaka liv i bloggen igen. Det idiotiska jag pratar om är ”nyheten” om 15-åringen som ”kollapsade av dataspel” – som slagits upp stort i dagens nyhetsflöde. Inte bara av den fördummande kvällspressen och de minst lika fördummande TV4 utan även av nästan seriösa SVT.

Och i alla källorna får man lära sig om hur hemskt datorspelandet är – och då speciellt WoW. Och givetvis hänvisar de alla till bondfångarpsykologen Owe Sandberg som har byggt en karriär på sitt korståg mot denna ungdomskultur, vår tids dansbaneelände. På Expressen/KvP får han t.o.m extra utrymme i form av en hel artikel där han som ”expert” skrämmer upp föräldrar genom att påstå att uppåt 40 000 ungdomar är i riskzonen för grava spelmissbruksproblem.

Varför blir jag då så upprörd över detta? Jo för detta är så typiskt slaskjournalistik. Så fort det allra minsta händer någon ungdom som spelar datorspel så slåss det upp som en jättenyhet av typen ”titta på hur farligt datorspel är” även om det råkar vara väldigt isolerade händelser inom den enorma kultur som datorspelande är. Och varje gång ringer de den där Sandberg.

Det är inte seriös journalistik. Det är sensationsjournalistik. Det är samma mekanismer som exempelvis låg bakom hårdbevakningen av ravekulturen i mitten av 1990-talet. Så fort en ravefest stoppades av nitiska poliser och några åkte dit för droginnehav så blev det skräckrubriker om ”knarkkultur” (och troligen var säker Sandberg ”expert” även på det området…) trots att drogerna flödade betydligt mer på krogarna på fina gatan. Men det är lättare att hacka ner på en ungdomskultur som journalisterna inte förstår (drogkulturen kring Stureplan var/är dock många journalister en del av, kanske förklarar varför det var större tystnad om det…).

Ska det finnas någon rättvisa så borde väl bli en stor riksnyhet varje gång exempelvis nån kollapsar när de tränar någon sport/idrott? Det lär ju hända betydligt oftare än kollaps under datorspel – enligt min ödmjuka uppfattning. Men sport och idrott är ju nyttigt, folkligt och karaktärsdanande till skillnad från de där hemska datorspelen.

3 reaktioner till “De hemska datorspelen, del 20835.”

  1. Ärligt talat, blir du verkligen förvånad?! Det märkligaste i det hela är hur föräldrar som gärna hänger på barnens träning regniga novemberkvällar och vara i övrigt noga med barnens umgänge kan vara så totalt ointresserade av vad deras ungdomar läger 100 dygns ”play time” på… Visst att denna typ av teknik/kommuniation inte fanns förr, men något som barnen lägger låt oss säga omkring 6 timmar per dag på borde per automatik resultera i ett intresse för vad barnen/kidsen håller på med.

    Men om jag ska vara ärlig tror jag faktiskt att de flesta föräldrar har ganska bra koll. De föräldrar som efter att sonen kollapsat säger ”det hade jag ingen aning om…” har förmodligen inte så mycket koll på någonting. Det bara råkade bli WoW som utlöste något som ändå skulle hänt förr eller senare…

    Det är nog mest en icke-nyhet.

    Men tänk bara vad roligt man kan ha på youtube när man tittar tillbaka på den gamla debatten om hårdrock. Tänker närmast på ett program där den jag tror den gode Siwert Öholm höll i programmet, det är humor nu i alla fall.

  2. Javisst var det märkligt! Vi här på Second Opinion tittade på den här ”nyheten” och ställde oss bland annat frågan om moralpaniken i detta. Vem hade inte kollapsat om man inte sover, dricker eller äter på så många timmar. Såg även på WoW hemsida att de lagt in en möjlighet för föräldrar att schemalägga kidsen när de spelar med hjälp av lösenord. Är det någon som använder det? Nog om detta, finns många vinklingar på det här. I slutänden tror jag att WoW tjänar mest på sådan journalistik,de säljer ju då mer spel. Vilken kid skulle inte bli lite extra intresserad av det coola spelet. Kolla in http://www.second-opinion.se snart är vår btaversion uppe där vi ska granska journalistiken.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.