Guds vrede är över oss…

Ibland stöter man på bloggar som man inte vet är på riktigt eller om det är nån som driver med oss. En sån är Guds vredes blogg, som i sin argumentation påminner om en lugnare kusin till pastor Phelps. Men jag kan som sagt var inte avgöra om den är på riktigt eller ej. Är den det så är det fasen skrämmande (men inte förvånande för någon som har växt upp i utkanten av bibelbältet), och är den inte det så är det nästan underhållande, och bevisligen skrivet av någon med hyfsade kunskaper om Bibeln.

Vi kan bl.a läsa att

Katrina ska ses som en ”syndaflod” över staden New Orleans. Katrina utgör nu ett varnande exempel för hela världen och vill mana oss alla till tro och omvändelse.

samt

Att alltfler människor drabbas av ångest är också det ett tecken i tiden. Ett av många tecken innan jordens undergång och Jesu ankomst är att ångesten ökar bland människorna på jorden:

”Tecken skall visa sig i solen, i månen och i stjärnorna, och på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån.”
Lukasevangeliet 21:25

Och så favoriterna hittills, denna:

Ja, alla skönlitterära böcker i världen bör brännas upp. Bara Bibeln och bibellitteratur samt viss facklitteratur och uppslagsverk får finnas. Facklitteratur och uppslagsverk ska dock först granskas och allt som strider mot Bibeln och Gud ska censureras och de ansvariga straffas.

All skönlitteratur som finns är mer eller mindre påverkat av demoner. Men Gud är Allsmäktig, alla dessa böcker har som syfte att förblinda människorna än mer och föra dem djupare in i mörkret. Också detta är ett Guds vredes verk.

och denna:

Det har gått så långt att i dag kan folk ogenerat söka efter häxor genom arbetsförmedlingens försorg. Länk. Som kristna bör vi istället verka för att kriminalisera sådan verksamhet och att dödsstraff införs i lagen för människor som sysslar med häxeri och trolldom.

Alltså, inläggen och förlagen är i många fall så absurda att man måste tro att det är någon som driver med oss. Men samtidigt vet vi ju att det finns riktigt religiösa tokstollar av alla dess slag.

Och är det en riktig tokstolle som ligger bakom så måste jag säga att jag nästan tycker synd om honom. Det kan ju inte vara lätt att leva efter Bibeln om man säger så, speciellt inte när hela boken är full av motsägelser och märkliga regler. Men men – lycka till säger jag!

Och är det fejk så är det bara att lyfta på hatten av beundran över någon som i åtta månader har orkat skriva en massa inlägg fyllt med religiöst svammel.

6 reaktioner till “Guds vrede är över oss…”

  1. Hmm, om man betraktar det som ett rättsmål så pekar bara ett indicium på att det är ett skämt – skönlitteraturen. Allt annat ger ett helt allvarligt intryck.

    Å andra sidan skulle jag nog också välja att rekommendera Erixon och Alicio för att dra upp trovärdigheten om jag gjorde något av det här slaget, och det är också ett skämtindicium.

  2. En av mina favoritsidor på fredagseftermiddagar är CAP Alert – en sida med filmrecensioner gjorda av en smått rabiat präst som betygsätter filmer baserat på hur mycket ”ogudaktigt” innehåll de har – på en skala från 0 (American Psycho) till 100 (Mary Poppins).

    Han går väldigt väldigt noggrannt tillväga, räknar antalet fula ord och hänvisar till bibelverser. Inte ens Tiggers Film når upp till maxpoängen (den landar på 98). Väl värt att titta på om man har lite tid.

  3. Hmm. Jag är inte någon större Tage D-fan, men hans till klokskap förklädda banalitet:

    Utan tvivel är man inte riktigt klok

    får en helt ny och djupare innebörd om man betänker denne mannens bergfasta tro…

  4. Shit. CAP Alert var otroliga. Över 1000 filmer ”testade”. Jag skulle vilja att man kan sortera filmer i poängordning så man lätt kan hitta de som inte gillas av prästen. Det känns som de med låga poäng är bäst 😉

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.