Kulturpartibluffen.

Jag vaknar till ur sommardvlan bara för att säga att Riksteaterns ”skämt” om ett Kulturparti är en god anledning till att ett sånt parti inte behövs. Om de kan slänga ut några hundratusen på ett fånigt tilltag är det snarare ett bevis för att skattebetalarna redan betalar för mycket till ”kultur”.

Men samtidigt är det lite synd att partiet var en bluff, jag hade nästan skrivit klart en lång harrang om att kulturfolket mår bäst i att hålla käft när det kommer till politik, att det finns betydligt viktigare saker att satsa på än kultur och att staten så lite som möjligt ska sponsra kulturen och så vidare. Men det får vänta tills senare. Nu ska jag fortsätta semestern.

Fast jag vill avsluta med lite Olle Ljungström-visdom (som jag av nån anledning kom att tänka på eftersom han var inblandad i spektaklet), från en gammal intervju:

[…]Hur var det att ligga på Stranded?
»Jag tror det var den enda plats vi kunde vara på, det enda skivbolaget som kunde funka. Det enda alternativet var väl MNW som då var oerhört självgoda och hade den där kommunistiska otrevligheten som fortfarande rådde i samhället då – och till viss del fortfarande råder på många ställen.«

[…]»Vi kanske var jiddriga för den tiden. Proggrörelsen var så förbannat sur. Stalinismen levde kvar och man blev fullkomligt avsexualiserad av alla sura pragmatiker och gnälliga människor. Den tidsperioden i sveriges historia kan bara jämföras med digerdöden.

Även om jag tycker Kulturpartibluffen var fånig (fast samtidigt måste man garva åt att Sveriges politiska journalister gick på det) och slöseri med skattemedel så kommer Olle Ljungström alltid ha min respekt.

6 reaktioner till “Kulturpartibluffen.”

  1. Godag! Ville bara nämna nått som jag tänker på. Det är sannolikt kulturen som gjort vårat samhälle till vad det är idag. Är osäker på om vi hade suttit och bloggat skit om varandra om inte Homeros eller Sapfo gjort sitt under antiken. Är ännu mera osäker på om vi i över huvud taget hade fått det för staten, eftersom en stor del av all samhällskritik kom i form av teater eller litteratur på den tiden vi inte hade Internet. Kultur är inte bara nöje, men även nytta. Det vet alla som har varit nere på Lava i Kulturhuset. Där uppmuntras unga att skapa sin egen kultur, vara kreaktiva och uppfinningsrika. I övrigt är det ont om sådana platser i vårat avlånga land.

  2. Det känns som du har missupfattat mig.. jag har absolut inget emot kultur. Tvärtom – älskar kultur och är en stor kulturkonsument men det betyder inte att staten, dvs skattebetalarna skall subventionera kultur för ett fåtal, eller kultur som ingen är intresserad av att betala för. Att kulturen har stått för samhällskritik är snarare ytterligare än anledning för Staten att ta bort sina fingrar från den.
    vad jag inte förstår (som exempel) är varför de som t.ex gillar opera eller klassisk musik ska få sin smak subventionerad, medans de som går på Bruce Springsteen ska få betala hela kalaset själva…
    Jag lär säkerligen få anledning att återkomma i ärendet med mina funderingar kring kultur o kulturpolitik, men nu ska jag återgå till semestern.

  3. Vill påminna om Bruno K Öijers kommentar om det hela: ”När jag hör ordet kulturpolitik börjar jag svettas”.

  4. Jag håller med om att kulturbidrag inte fungerar. Otroligt godtyckligt och inkonsekvent. Det man skulle kunna göra från statligt och kommunalt håll för att främja kulturen är bla att låta existerande lokaler användas av musik och teatergrupper mm när lokalerna är lediga. Tänk bara alla skolor som står tomma på kvällstid och helger, varför inte låta musikgrupper utnyttja dessa? En annan sak man kan göra är ju att låta publicservice kanalerna ha en rik och varierad rapportering av kulturlivet i sverige.

  5. Det stämmer dock inte helt och hållet att staten inte stödjar ”ungdomskulturen”. Bland annat får Sverok – Sveriges Roll- och Konfliktspelförbund över sex miljoner kronor varje år, för att stödja olika spelformer, som rollspel, levande rollspel eller figurspel. Det kallar jag kultur. sen kan man ju även nämna att Sveriges Radio är flitiga journalister på olika festivaler, främst Hultsfredsfestivalen – där de i alla fall 2004 sände flera konserter live.

    Jag har en farmor som älskar opera ocj klassisk musik. Hon kommer frånm en tid då man som ung kvinna var tvungen att stanna hemma för att hjälpa sin sjuka mamma. on pluggade inte mycket, och jobbade inte mycket eftersom hennes make insisterade på att hon skulle bli hemmafru. Så var det på den tiden. Det har hur som helst gjort att hon inte får den största pensionen. För att hon ska kunna lyssna på opera, eller sin klassiska musik på Kulturhuset, krävs skattebetalarnas pengar. Jag är övertygad om att privata händer inte skulle kunna göra samma jobb som Stockholms kommun gör för Stockholms invånare. Kulturhuset är nämligen inte vinsberoende, och kan således sattsa på lite udda och ”farliga” uppsättningar. Eller varför inte låta ungdomar starta egna rock-band (kanske nästa Bruce) på Lava….

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.