Rasande artister.

Vi Är isen hal? Sanda! och Copyriot hittar jag en lista hos SvD på artister som rasar över att folk laddar ner deras musik. Vilken underbar lista! Copyriot sammanfattar det kul med

Antagligen hotas dessa artister verkligen av internet. Men inte för att folk laddar hem deras musik istället för att köpa den, utan för att vi upptäcker bättre musik än deras att lyssna på.

Jag blir helt förundrad över vilka dyngiga artister som uttalar sig. Utav de 114 som har skrivit under har jag väl hittat enbart tre som jag kan tänka mig att köpa, samt ett par-tre till som går att lyssna på.

Resten är enbart avföring. En sur äggmök som har lagt sig som en dimma över den musikaliska världen. Ärligt talat – Günther! Magnus Uggla! Markoolio! E-type! Da Buzz! Günther!! GÃœNTHER!!! Jag är förvånad att de överhuvudtaget får släppa skivor eller att någon vill bemöda sig att ens ladda ner skiten. Utav de 114 artisterna är det i runda slängar 100 stycken som direkt åker upp mot väggen när den musikaliska revolutionen kommer. Om det är de som drabbas hårdast av piratkopiering så blir jag nästan sugen på att engagera mig i Piratbyrån.

20 reaktioner till “Rasande artister.”

  1. Fast vad du kan tänka dig att köpa tror jag ärligt talat att Markoolio och Magnus Uggla skriter rätt brett i. 🙂 Oavsett vilken icke-kvalitet du och de mer kräsna anser att den typen av musik besitter så är det den som säljer stort, och därmed också den som kan lida feta förluster av piratkopiering. Jag menar, det tyska überdaftpunbkbandet Der Smeckes som sålt sammanlgt tvåhundra CD’s lär ju inte känna sig speciellt hotade av nedladdningen på nätet. Även om degör mycket ”bättre” eller ”smalare”eller ”smartare” musik. Den här debatten skulle må jävligt bra av två saker:
    1) den ständiga jämförelsen med kassettbandsdomedagsprofeterna (347 poäng i Betapet) – det är en idiotjämförelse som inte håller någonstans och ändå dras den ALLTID upp, och
    2) insikten att artist är ett yrke som vilket annat yrke som helst, och vem som helst som ser sitt levebröd hotat kommer att bli pissed off. Vi har inte ”rätt” att skaffa musik gratis lika lite som vi har ”rätt”att få gratis mat.
    Förresten en tredje sak i anslutning till det som debatten skulle må bra av:
    3)Gilla läget. Skit i att sura så förbannat hela tiden (och nu menar jag E-Type och hans förläggare, inte dig :-)) – jobba snabbare, mer och bättre på system för hur man ska kunna ta rimligt betalt för musiken på ett jävligt enkelt sätt istället för att författa långa klagobrev som har ett enda syfte och det är att skuldbelägga människor. (Även kallar ”Försäkringskassan-approachen”.)

    Times they are a-changing, like it or not. Jag vet inte vad jag tycker. Jag tycker egentligen jävligt synd om musikbranschen som måste strukturera om hela sin verksamhet om den ska överleva. Mest synd tror jag att jag tycker om dde som aldrig kommer att få något skivkontrakt för att de beräknas sälja för dåligt i första fem åren och inte kan finansieras med vinsterna från Magnus Uggla och andra folkliga artister som anses som skit men som – som sagt – ändå säljer. Men det kanske är en skivbolagsmyt att det är så det kommer att gå; jag vet inte och jag har gått på propaganda.

  2. ”Jag tycker egentligen jävligt synd om musikbranschen som måste strukturera om hela sin verksamhet om den ska överleva.”

    hmm.. jag vet faktiskt inte om jag tycker synd om dem för det 😉
    Det är ju nånting alla typer av verksamheter måste gå igenom förr eller senare ju mer tekniken och/eller samhället utvecklas. Hade IBM fortsatt att bara göra skrivmaskiner så hade vi aldrig hört talas om dem. Eller om Microsucks hade fastnat i DOS…

  3. Nej, det är fan inte synd om någon som vägrar anpassa sig till marknaden och utvecklingen. Vill man inte bestjälas gör man någonting åt det istället för att gnälla över att teknologin inte arbetar (gratis) för dem.

  4. Det var samma sak på den gamla goda tiden när folk körde piratkopierade spel på sin C64. De sämsta spelföretagen (läs Ocean) som köpte dyra filmlicenser och gjorde dåliga plattformsspel var också mest för hårda tag mot kopiering.

    Annars, vad gäller att anpassa sig till marknaden så är väl problemet att tekniken har försett människor med något som snarare liknar en stor gratisaffär. Problemet är snarare hur man ska skapa en marknad.

  5. Det är ju bara att försöka att tänka sig in att man själv var en artist och i det låg ”på marginalen”. Nog f*n skulle jag då i alla fall bekämpa piratkopieringen med de medel som finns.

  6. Månne inte gemene konsument har insett hur dumt det är att slösa summan av vad en CD kostar på något som inte kommer att leva länge. Vem täcks dessa dagar erkänna att de köpte (eller kanske ännu äger) en Las Ketchup skiva? Och att de köpte skivan för precis dendär ena jäkla låten. Det får vara en ganska så bra låt att den är värd feta 20 EUR (ca 200 SEK eller vad nu CD:n kostar där i Sverige). Vem gick på de dyra konserterna för just precis den ena hittens skull? Musikbranchen har i all sin vinstmaximering glömt att konsumenten inte (alltid) är dum och lär sig av sina misstag.

    Vill man njuta av något en kort tid, är man nog mycket motvillig att betala för det. Går det att hitta sommarens slit och släng (s)hittlåt gratis på nätet, tar man den åt sig dårifrån och använder fyrken till något vettigare; kanske t.o.m en BRA CD-skiva 😉

  7. Jag tycker synd om alla stora industrier som tvingas anpassa sig till en annan sorts marknad – inte för skivbolagsdirektörernas skull (fast det verkar som om folk tror att hela skivbolagsindustrin består av feta, hagalna kapitalister med Rolexklocka), för det är inte de som får lida. Men jag har sett tillräckligt många omorganioseringar på nära håll för att veta att det oftast slutar med att folk blir av med jobbet, produkter försämras och förvirring råder överallt. Iaf i ett övergångsstadium; efteråt kan det antingen bli okej igen eller gå åt helvete. Men det är en annan fråga kanske.

    Jag bara undrar om de som är för piratkopiering själva skulle kunna tänka sig att utföra sitt yrke utan att få betalt för det. De stora artisterna tjänar väl förmodligen mer på konserter och försäljning av merchandise än skivförsäljning kanske, men musik är en vara och den kostar jävligt mycket att producera. Jag har svårt att se varför det skulle vara en rättighet att få den gratis. Visst, jag hämtar också musik över nätet, men det är av ren dubbelmoral. Det är enkelt och billigt och jag VILL gärna att allt jag vill ha ska vara gratis. Men det innebär inte att jag TYCKER att det BORDE vara det.

  8. Fredrike: Jag håller med sig i mångt och mycket, som du säkert vet eftersom du läser min blogg ibland så är jag ganska irriterad på alla ”proffs-pirater”. Extra irriterad blir jag när de försöker hitta nåt ”politiskt” i sitt handlande när enda anledningen är att det GÅR. Självklart ska artister ha rätt att leva på sin musik (ja, inte Günther då förstås) mern jag tror samtidigt att skivbolag och artister måste anamma den nya tekniken och sälja digitalt material till rimliga priser.
    att jag skrev min text var mest för att ironisera över vilka (i mitt tycke) usla artister som skrivit under listan (med vissa undantag), och jag skulle klara mig alldeles utmäkt utan dem, om nu piraterna får exempelvis Günther att ge upp musiken… men det är bara jag som kulturelitist där egentligen. Ligger inget superallvar i det, t.ex har jag inga planer på att ställa upp dåliga artister mot en vägg även om tanken slagit mig 😉

  9. ”jag inga planer på att ställa upp dåliga artister mot en vägg”

    Nej, vi kom ju överens om att jag skulle ta på mig att göra det 😉

  10. ”Mest synd tror jag att jag tycker om de som aldrig kommer att få något skivkontrakt för att de beräknas sälja för dåligt i första fem åren och inte kan finansieras med vinsterna från Magnus Uggla och andra folkliga artister”

    Som ‘liten’ musiker måste jag invända mot denna kommentar. De stora skivbolagen skriver väldigt sällan kontrakt med smala band, eftersom de inte går att tjäna pengar på. Smala band som vet vad som är bäst för sig själva skriver kontrakt med smala skivbolag där de får den behandling (artistisk frihet, hyfsad promotion, större del av intäkterna) de förtjänar. På stora bolag får man extremt lite, om någon, marknadsföring, och sedan åker man i korgen direkt när de upptäcker att man inte säljer tillräckligt bra. Sedan sitter man där med sin musik bunden till ett bolag som fullständigt skiter i en. Tack vare internet har mina projekt kunnat nå ut hyfsat bra genom åren, och även om jag aldrig varit i närheten av att LEVA på min/vår musik så får jag fortfarande in en del pengar via STIM för musik som gjordes på 90-talet. Det är i första hand inte skivor man tjänar på, utan radio och användning i tv-program (som bakgrundsmusik i sportsekvenser t.ex. – stor inkomstkälla för många) osv, och sådan användning ökar om musiken finns tillgänglig på nätet.

  11. Dennis: 😀

    Pat: Jo, det ligger mycket i det du säger. Det är få förunnat att kunna leva på skivförsäljning utan det är allting annat man kan leva på, STIM, konserter etc. Jag tror att för ”indiescenen” om man kan säga så så kommer nätet att innebära ökad tillgänglighet. Det görs vansinnigt mycket bra musik ”hemma” som aldrig behöver gå via bolag och där artisten kanske inte ens har intresse av det. Förutom det rent snobbiga att ha skivkontrakt då istället för att vara ett ”demoband”…

  12. Artisterna gör helt rätt
    Skriver du krönikor, säljer du möbler, är du journalist eller sysslar du med annan försäljning så är det ju självklart att det är ett brott om någon snor dina varor. Är du artist, gör musik som du försöker försörja dig på så handlar det tydligen om hel…

  13. Intressat att i listan över ”artister” se vänstermänniskor som annars brukar ojja sig över att läkemedelsindustrin inte släpper sina copyrights till förmån för fattiga länder. Men det är klart, solidariteten måste stoppa någonstans.

  14. Själv tycker jag nog det är lite olika dignitet på läkemedel och musik, men sedan är jag ju också sådan där vänstermänniska.

  15. dansa är jävligt kul, det känns som vissa glömmer hur vackert och gemensamhetsskapande det är. så släpp musiken fri. känn rytmen. och günther eller vad du heter – jag laddar ned dig bara för känslan jag får av att slänga dig i min virtuella papperskorg. 🙂

  16. Fasen vad ni dissar Günther då! Om ni hoppar av era höga hästar i en halvtimme och faktiskt lyssnar på texterna kommer ni märka att texterna är ett mycket pricksäkert ironiserande av det banala och ytliga liv som många av dagens ungdomar så hårt eftersträvar, silikonpumpade mediakåta drinkhoror på Stureplan.

  17. oh, you touch my tralala,
    mm my ding ding dong.
    la lalala lalala….
    Oh, you touch my tralala
    la lalala lalala….
    mm, my ding ding dong.
    la lalala lalala….

    Yeah…right 😉

  18. Daniel:

    Det kanske är ”versen” som är bra?

    Deep in the night. I m looking for some fun.
    Deep in the night. I m looking for some love.
    Deep deep deep deep in the night. I m looking for some fun.
    Deep in the night. I m looking for some…

    Vid närmare eftertanke, nej. Till och med jag hade kunnat skriva en bättre text.

  19. ok, ska han inte ha lite cred han den där günther, kanske han ska ha det..
    jag menar, vi får ju något att skratta åt. och det kanske var så han tänkte, denna stora artist – att han ville liva upp detta trista svenska samhälle.. han är nog en mycket djupt omtänksam herre egentligen..

    🙂

  20. Jerry; du måste väl ändå inse skillnaden mellan att sälja möbler och digital musik? Om någon stjäl dina möbler (eller en skiva från en butik) så förlorar du något. Om någon däremot kopierar din musik så har du ju den fortfarande kvar. Vad är skillnaden från att lyssna på en skiva i en skivbutik utan att köpa den?

    Personligen är jag mycket mer upprörd över att endast ca 9% av vad du betalar för en skiva tillkommer artisten (brutto). En summa som sedan ska divideras med antalet bandmedlemmar (ofta med viss modifiering då låtskrivaren får en större del än de andra) och dessutom krymper ytterligare då managementbolaget brukar ta 15-20%. För att inte glömma skatten! Blir inte mycket kvar till slut, eller hur? Så…fler artister borde inse att det är något bra att folk får höra deras musik på nätet och sedan går på konsert istället, och kanske t.o.m. köper en t-shirt!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.