Bra att folk bryr sig, men…

Det är jättebra att folk bryr sig om katastrofen i Asien. Det är rörande att se hur många som engagerar sig i att t.ex hitta försvunna personer eller anhöriga till funna barn. MEN – folks engagemang kan gå till överdrift. Och gör det också.

Idag kom ett mail till all personal på jobbet (några hundra) med en bild på en liten blond pojke – vars anhörigas öde, enligt mailet, är okänt. Problemet är dock – (problem är kanske fel ord dock…) att bilden föreställer lilla Hannes – som redan den 30 december återförenades med sin pappa. Alltså en och en halv vecka innan detta kedjemail nådde min inbox. Och det är inte direkt så att Hannes öde har gått media förbi. Bilden av honom och hans pappa har toppat löpsedlar, varit med i TV m.m. Och ser man bilden som bifogades mailet så är det ingen som helst tvekan om att det är samma lilla kille.

En kollega till mig har fått samma mail fyra gånger de senaste dagarna.

Det är som sagt var jättebra att folk bryr sig. Men det vore önskvärt om de inte lade ner energi och tid på att efterlysa personer som är återfunna – och som troligen alla som har läst en stor dagstidning eller sett en nyhetssändning de senaste veckorna vet om.

Så en uppmaning till alla kedjebrevsskickare där ute är läs tidningar. Skicka inte iväg slentrianmässiga kedjemail. Det finns andra sätt att hjälpa till på.

1 reaktion till “Bra att folk bryr sig, men…”

  1. Det där mailet kommer att sändas runt i omgångar hur länge som helst. Det verkar som folk rutinmässigt vidaresänder det utan att ens reflektera över innehållet. Hur många kan ha undgått att se eller höra att pojken förenats med sin far?

    Annica

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.