Den stora tele-förvirringen.

För nån timme sen så ringde det hemma. Jag svarade. I luren hördes ”Hej, jag heter Peter och ringer från Tele 2”. Förväntningen över att nån ringer till mig – från ett 08-nummer (”kanske nån som vill erbjuda mig jobb?” alt. ”Snygg tjej har hitta mig på nätet och vill ha kravlöst sex!”) – övergick snabbt i besvikelse och tanken jag fick upp var ”fan, jag måste anmäla mig till NIX så jag slipper alla satans försäljare. Jag har ju förhelvete precis bytt från Tele 2 till en annan operatör”.

Mannen från Tele 2 fortsatte: ”Jag undrar om det är så att du har bytt telebolag nyligen? Vi ser här att du inte ringt med oss på ett par månader och undrar alltså om du har bytt eller helt enkelt slutat ringa?”

I det här läget borde jag givetvis frågat hur i helvete Tele 2 kan ha så vansinnigt dålig koll att de inte ens vet vilka som är deras kunder längre. Men jag blev så förvånad att jag inte kunde få ut mig annat än ”Ja, jo, jag har bytt telebolag. Det stämmer”.

Nu efteråt är jag trots att glad att jag inte skällde ut honom. För jag började fundera på om det är så att min nya teleoperatör, Universal Telecom, som har missat att anmäla mitt byte av förval. När jag tänkte efter så har jag inte fått nån räkning från Universal ännu, trots att det gått ett par månader sen bytet. Bara ett bekräftelsebrev på att jag nu är kund hos dem.

På deras hemsida hittade jag något som heter Min Sida där man kan logga in på och bl.a kolla sina fakturor. Eftersom det är första gången jag besökte sidan så klickade jag på Skapa Konto. Där fyllde jag i kundnummer, personnummer, telefonnummer och postnummer. När det var klart fick jag det förvånande beskedet:

Hittade ingen kund. Kontrollera dina uppgifter eller se till att du inte är bortkopplad!

Vad i helvete?!?!

Enligt Universal Telecom är jag alltså inte kund hos dem – trots min bekräftelse. Tele 2 tror att jag är kund hos dem – men ringer inget. Och den enda telefakturan jag har fått på senaste tiden är den vanliga nätavgiften från Telia.

Samtidigt har jag inga problem att vare sig ringa eller ta emot samtal.

Förvirringen är total.

Har jag hamnat utanför systemet – i nån konstig gråzon – eller vad är det frågan om egentligen?

I morgon tänker jag ringa Universals kundtjänst och fråga vad fasen det är frågan om. Nog för att det är skönt att slippa betala samtalsavgifter (hmm…känner jag någon i Australien tro?) så vet jag att det kommer att slå tillbaka mot mig – för eller senare.

Och får jag ingen vettig förklaring från Universal så ringer jag Sverker!

”SKA DET VARA SÅ HÄR?”

20 reaktioner till “Den stora tele-förvirringen.”

  1. Jag har jobbat åt ACN med att just ringa och höra ifall kunder bytt operatör eller helt enkelt slutat ringa. Dom kan tydligen inte kolla upp det på andra vis, mer än så kunde ingen på stället säga. Det är i alla fall ett jobb som tar ihjäl en, att sitta 8 timmar om dagen och ringa och verka dum.

    Telemarknaden är något som måste ses över. Företagen kan byta förval åt dig utan att ens kontaka dig. Så svinerier förekommer i stor utsträckning. Det är nog bäst ifall du ändå ringer upp dom och hör efter vars du har räkningarna för annars lär dom ju skicka nån feting räkning när dom kommer på dig.

  2. Sten: hehe…jo, jag borde egentligen göra det 😉
    Men som jag skriver och som Hannu påpekar så kan man få en feteräkning när de väl kommer på det (fast jag ringer inte speciellt mkt…).

    Hannu: helt bissart. Borde inte telebolagen få bekräftelse på att man bytt operatör, såsom elbolagen får. Jag bytte elbolag också (ja, jag kan inte säga nej till telefonförsäljare, Ja, jag har även köpt kalsonger). Då fick jag ett brev från mitt gamla elbolag som bekräftade det hela.

  3. Mja, jag undrar om inte jag helt enkelt hade avvaktat för att se vad som händer. Har man bara koll på den faktiska kostnaden på ett ungefär så att det inte kommer ngn räkning neddimpande så att man måste käka makaroner och ketchup några månader så.. 🙂

  4. Jo, tyvärr verkar vissa företag inte banga att byta förval lite hur som helst. För ett tag sedan fick min mormor en påringning av en teleoperatör som ville att hon skulle byta. Hon avböjde och gjorde klart att hon ville ha kvar ”Televerket” som operatör, som hon alltid haft. Någon månad senare får hon en räkning från det bolag som hade ringt henne tidigare; uppenbarligen hade man bytt förval utan hennes medgivande och utan att meddela henne alls. Hon fick sedan hjälp med att byta tillbaka till Telia, men någon månad senare fick hon ännu en räkning från fel bolag – de hade bytt tillbaka! Denna procedur har återupprepats ett par gånger till, fast nu var det ett tag sedan hon senast bytte tillbaka till Telia så jag hoppas att det inte blir några mer turer. Bolagets namn? Jo – Universal Telecom! 🙂

  5. LOL!
    Med vana från de latinska ländernas pappersfanatism så rekommenderar jag dig att ha dina papper (telekontrakt) i ordning. Om du kan bevisa att du har sagt upp de andra abonnemangen och endast är abonnerad hos Universal, så ska du ju bara betala räkningarna från Universal. Du är ju i god tro.

    Men om jag hade varit i dina skor så hade jag nog ändå ringt dem för säkerhets skull kan jag erkänna.

  6. Problemet är ju att när man byter teleleverantör har man ofta inget skrivet kontrakt utan bara en muntlig överenskommelse som telebolaget spelar in via telefonen.

    Thomas: jäkligt märkligt det där, men i och med att det räcker med muntliga överenskommelser så blir det nog lättare för företagen att luras eller begå misstag. Märkligt att din mormor som inte ville ha UT fick räkning, medans jag som ville ha dem inte fick nån 😉

  7. Jag extraknäckte som telefonförsäljare för några år sedan, och säljledaren tipsade oss om personer som garanterat köper när man ringer till dem. Var försiktig, du är i riskzonen ;).

  8. Riskzonen? Bah! Jag är redan körd 😉
    Under loppet av några veckor bytte jag telebolag, elbolag samt fick en hemsändning med kalsonger!
    På jobbet betalade jag dyrt ur egen ficka för en snygg bok bara för att jag inte kunde säga nej och samtidigt visste att vi inte har nån budget för det 😉

  9. Zombie: nä, där går gränsen för mig också. Men när nån tjatar i telefon så har jag svårt att säga nej… och förresten – vi minns alla Mr Music incidenten 😛

  10. när mr music ringde mig svarade jag att jag kunde köpa billigare drinkunderlägg på ikea (varpå jag blev väldigt nöjd med mina egna putslustighet mitt i situationens hetta – se seinfeldavsnittet ”the comeback” så förstår ni). mr music-säljaren tyckte dock att jag var en – citat – ”svår fan” – slut citat. vilket, givetvis, är de´n finaste komplimang man kan få från en som säljer mr music.

  11. Rolig text! Bli iallafall inte lurad av 3g. Dem är värre än värst! Har haft hundratal av samtal med dem om ett abbonnemang som jag aldrig skrivit på, som jag aldrig beställt, som kom på posten tillsammans med abbonnemanget jag faktiskt hade beställt. De lovar varje gång att åtgärda felet. Detta har pågått sedan maj 2004. Sist jag ringde till dem, angående mitt riktiga abonemang passade jag på att fråga om jag inte skulle få några papper på att det andra verkligen var avslutat. Då fick jag reda på att: ” ja, det är avslutat, men du ska få en sluträkning på 3000 kronor”. Alltså jag skulle betala månadsavgiften fram till 2006. Gissa om jag hade lust att spränga mig själv i luften…

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.