Gör inte politik av katastrofen.
Publicerad: Thursday 30 December 2004
Katastrofen i Sydostasien har tagit enorma proportioner – och troligen har över 120 000 personer dött. Lika mÃ¥nga som bor i min egna hemstad. Helt ofattbara siffor med andra ord. En av de största katastroferna i modern tid. Samtidigt talas det om att sÃ¥ mÃ¥nga som 1000 svenskar kan ha dött, vilket även gör det till den största nationella katastrofen i vÃ¥r tid.
Allting känns väldigt underligt och inte en enda människa kan vara oberörd.
Trots detta så försöker exempelvis Expressen plocka billiga politiska poänger och i det närmaste föra en kampanj mot utrikesministern och UD. De har omröstningar på webben om förtroendet för Freivalds och om hon bör avgå eller ej, de publicerar utdrag ur ett antal arga mail som har skickats till UD, intervjuer med skadade och chockade människor i Thailand som känner sig illa behandlade och så vidare.
Med den typen av artiklar är det inte konstigt att 73% i Expressens omröstning säger sig ha Mycket Lågt förtroende för utrikesministern eller att 77% tycker hon ska avgå.
Snälla, gör inte politik av det här. Inte nu.
Visst, UD har i en del fall agerat synnerligen klumpigt – som när de i Söndags gick ut med att alla svenskar var i säkerhet. Vissa saker har tagit tid att samordna, som exempelvis ambulansflyg eller kontakter med andra länder om hjälp.
Men man får inte glömma att ingen i Sverige kan vara fullt förberedd för händelser av den här typen. Ingen kan i sin vildaste fantasi föreställa sig att 20 000 svenskar kan komma att behöva evakueras från andra sidan jorden, att tusentals saknas eller att hundratals befaras döda.
Det är knappast något vi har någon krisberedskap för.
Jag tror inte organisationen hade sett annorlunda ut oavsett vilken regering vi hade haft. Erfarenheter från stora katastrofer säger att man aldrig kan vara ute tillräckligt snabbt. Det ligger liksom i hela det oförutsägbara med katastrofer.
Men det är saker som kan utredas efteråt. Inte nu. Det finns ingen anledning att leta politiska poänger mitt under pågående helvete och kaos. Däremot kan man hoppas att politiker och myndigheter nu inser allvaret och gör sitt yttersta för att hjälpa till. Vilket jag också tror de gör.
Det kommer säkerligen att ges tid till analyser och utredningar senare.

Mja, jag kanske är en olyckskorp, men jag bloggade om saken redan efter 09.00 i söndags.
Klockan halv tre skrev jag med fetstil “Hur vore det att mobilisera sjukvÃ¥rdsresurser ocksÃ¥?”.
Med detta menar jag att UD och regeringen vägrade inse situationens allvar.
Visst ska det utredas i vederbörlig ordning. En sådan utredning kan bli klar till 2007 och sedan ska det tillsättas en katastrofkommiision.
FramÃ¥t 2008-2009 sÃ¥ införs ytterligare en myndighet…
Det är nog den huvudsakliga orsaken till den frustration som uppenbarligen många känner.
Att vår statsminister manar till nationell samling då folk verkligen upplever samma trauma och är nationellt enade, gör inte saken bättre. Sedan håller jag med dig i sak.
Just nu kan vi kanske inte komma någon vart med kritiken eftersom det finns viktigare saker att tänka på. Men det betyder inte att vi inte ska kritisera..
Kommentarer by Jinge — December 30, 2004 @ 6:43 pm
Givetvis ska vi ha rätt att kritisera, men som sagt var att försöka plocka politiska poänger på det under pågående kaos känns fel. Stor heder dock till oppositionspolitikerna som har varit milda i sin kritik, de är väl medvetna om att situationen är kaosartad.
Och du är nog en olyckskorp… jag kunde heller inte tro att det skulle bli SÃ… stort.
Kommentarer by daniel. — December 30, 2004 @ 7:20 pm
Daniel,
hÃ¥ller med dig till fullo. Jag tycker det är i närheten av skamligt av tidningar som Expressen och annan media att direkt kasta sig över ansvariga beslutsfattare och ta billiga poänger, i syfte att “tjäna pengar”. Det verkar som att journalistkÃ¥ren i allmänhet tappat greppet över sin roll i samhället, den tredje statsmakten, och istället hänfaller Ã¥t nÃ¥gon form av dokusÃ¥pa journalistik med billiga poänger. Aggression är en av mÃ¥nga naturliga reaktioner när man hamnar i chock… att urskillningslöst basunera ut detta i media är en skymf mot de människor som drabbats. Jag finner det även märkligt med alla dessa förstÃ¥sigpÃ¥are som alla hade fattat bättre beslut tidigare… Med nÃ¥gon insikt i hur man skall hantera kaotiska/kris situationer, oavsett storlek, bör man veta att grunden för allt agerande är översikt, planering och struktur. Om man inte tillgodoser det, dÃ¥ gör man oftast tyvärr värre… Vad hade det tex hjälpt att skicka ned flygplan planlöst till Thailand… Det hade sanolikt enbart tillgodosett känslan av att göra nÃ¥got (men nödvändigtsvis inte rätt!)
Har även till min förvÃ¥ning läst mÃ¥nga negativa kommentarer om varför vi inte sätter in försvarsmakten… ja, de kan inte göra mycket. Deras uppgift, utbildning och utrustning är till för att föra krig. Inte undsätta enorma mängder skadade och drabbade i katastrofer. Till det har vi i Sverige Räddningstjänsten, som gör allt de kan!
Fullt förstÃ¥eligt att mÃ¥nga människor uttrycker aggresion även här hemma. Man kan uppleva/drabbas av chock/stressreaktioner även här… men det viktigaste är sÃ¥ klart att försöka hjälpa pÃ¥ effektivast möjliga sätt och vänta med pÃ¥hopp och (o?)berättigad kritik tills dess krisen är mindre.
Många tankar till alla de av er som är drabbade! Skattar mig själv lycklig att jag eller någon i min närhet drabbats.
Mvh
Niklas
Kommentarer by Niklas — December 30, 2004 @ 7:22 pm
Daniel!
Jag håller med dig till fullo. Detta är en extrem situation som ingen hade kunnat förutse och personligen är jag så trött på alla som bara drar fram det negativa och allt som gått fel. Det finns viktigare saker att göra just nu!
Kommentarer by Jerry — December 30, 2004 @ 8:43 pm
Jag såg precis på aktuellt om hur sena sverige var på att reagera i jämförelse med andra grannländer. Och jag kan förstå att folk är upprörda och arga över att hjälp dröjer.
Givetvis är det inte bra om svensk byråkrati och beslutsordning sätter käppar i hjulet.
MEN det hjälper knappast NU att se vad de SKULLE gjort eller försöka plocka politiska poänger på det.
Kommentarer by daniel. — December 30, 2004 @ 9:19 pm
En sak som förvÃ¥nat mig med reaktionerna mot regeringen är att sÃ¥ mÃ¥nga verkar anta att den har nÃ¥got slags central kontroll över allt som sker i landet. Kanske ligger det i människans natur att hoppas pÃ¥ storebror när hemska olyckor sker, men jag hoppas verkligen att det inte är sÃ¥…
Kommentarer by Jöns — December 30, 2004 @ 9:37 pm
Det verkar råda en naturlig inkonsekvens i vittnesuppgifterna från katastrofområdet. Alla verkar tycka alla andra länder skött det hela bättre, så man ska nog inte dra alltför stora växlar av såna uttalanden som gjorts av chockade människor. Låt oberoende se i efterhand vad som kunnat göras bättre.
Kommentarer by Patrick — December 31, 2004 @ 12:52 am
Patrick: jupp. Det är ju klart att om man själv drabbas vill man ju ha hjälp ögonblickligen vilket är fullt förståeligt, precis som det är fullt förståeligt att det faktiskt tar tid att samordna dylika operationer.
det här citatet var f.ö intressant:
“- Sverige och Danmark var mycket bättre pÃ¥ att hjälpa sina medborgare. Ingen frÃ¥n norska ambassaden dök upp, utan det var den svenske ambassadören som hjälpte mig, sade den norske Thailandsresenären Steinar Kjelland till tidningen Aftenposten när han kom hem till Oslo.”
Sen undrar jag – helt off topic – varför ingen svensk nyhetssida pÃ¥ nätet har en engelsksprÃ¥kig version sÃ¥som Nettavisen i Norge?
Kommentarer by daniel. — December 31, 2004 @ 3:10 am
I Danmark och Finland har kritiken mot respektive utrikesminister varit hÃ¥rd för att de ej Ã¥kt till Thailand. I Sverige har det varit mÃ¥nga sura kommentarer om Freivalds resa. “Vad skall hon där att göra?”
Det kommer säkert att visa sig i efterhand att regering och UD kunnat reagera något snabbare, men att ett land som Sverige i varje given minut skall ha kapacitet att omedelbart hjälpa och transportera hem uppemot 10000 av landets medborgare, varav 100-tals svårt skadade, på andra sida jordklotet är naturligtvis inte speciellt rimligt. Vad jag önskar är att det inom tex EU skapas en krisorganisation för sådant här, som kan hjälpa till. Det ligger i sakens natur att stora länder som Storbritannien, Tyskland och Frankrike har en större kapacitet för tex sjuktransporter än lilla Sverige. En organisation där det är behovet och inte nationaliteten som bestämmer vem som skall ha hjälp snabbast.
Kommentarer by Henrik — December 31, 2004 @ 9:48 am
Henrik: En gemensam krisorganisation inom EU låter som en väldigt bra idé. Man får hoppas att det kommer att diskuteras och realiseras inom EU när det här traumat är klart.
Kommentarer by daniel. — December 31, 2004 @ 1:34 pm
Politiska poänger har redan börjat plockas pÃ¥ andra bloggar, tyvärr – och Aftonbladet och Expressen gör allt för att hälla bensin pÃ¥ elden. Smaklöst men sant. Däremot fÃ¥r man säga att mÃ¥nga andra, som exempelvis UNT:s ledarsida och de flesta politiker, varit föredömliga i att inte göra nÃ¥gon sak av det som skett.
Kommentarer by Jöns — December 31, 2004 @ 3:17 pm
Först: MÃ¥nga journalister gör ett fantastiskt och uppoffrande arbete med att rapportera och förklara frÃ¥n katastrofen i Sydostasien. Inte minst pÃ¥ SVT som haft lÃ¥nga och oftast bra sändningar. Att bevaka en tragedi som denna är svÃ¥rt, inte mi…
Kommentarer by obunden.se — January 2, 2005 @ 11:35 pm