Unga ogillar marknadsekonomi.

I årets upplaga av Ungdomsbarometern befästes bilden av att svenska ungdomar till stor del står till vänster på den politiska skalan. 4000 ungdomar mellan 15-25 år har ingått i undersökningen där bl.a påståendet ”Marknadsekonomi och kapitalism leder bara till orättvisor” har getts. Trots att påståendet är oehört vinklat så instämmer 1/3 av ungdomarna i det, 1/3 är osäkra och 1/3 tar avstånd från det.

Jag är inte på något sätt förvånad, fast samtidigt är jag väldigt förskräckt eftersom det visar på att extremvänsterns åsikter har haft ett stort genomslag på ungdomar (det är enbart extremvänstern som inte ser några fördelar med marknadsekonomi och kapitalism) samtidigt som okunnigheten om vad marknadsekonomi och kapitalism egentligen är är stor.

Skulle man ge ungdomarna ett påstående av typen ”Jag tycker det är bra att flera olika varor att välja på i butikerna” eller ”Jag tycker alla människor ska ha rätt att starta företag, som exempelvis ett café, klädbutik eller skivaffär” så tror jag nog det skulle ge ett helt annat resultat. Att rätten att välja varor och rätten att starta eget företag är själva essensen i marknadsekonomi och kapitalism verkar ha gått många ungdomar förbi. Det visar sig t.ex i deras syn på varumärken. Ungdomar är nämligen generellt ”märkeskåta” och har stor koll på vilka varumärken och produkter de köper.

Karin Geiger, som är utredare på Ungdomsbarometern skriver om detta på DN Debatt:

Samma ungdomar som instämmer i att marknadsekonomi och kapitalism bara leder till orättvisor, är samtidigt oerhört måna om vilka varumärken de själva konsumerar. Detta bekräftar våra undersökningsresultat: mer än nio av tio ungdomar är medvetna om vilka varumärken de köper när de handlar en produkt eller en tjänst, och sex av tio tycker att varumärket är viktigt eller mycket viktigt. Siffrorna förändras inte om vi granskar gruppen som är negativ till marknadsprinciper.

Gissningsvis skulle få unga som i dag kallar sig anti-kapitalister eller kommunister, om de hade en rimlig bild av marknadsekonomin och ställdes inför valmöjligheten, vara beredda att leva i en kommunistisk planhushållning.

Detta illustrerar att ingen på ett begripligt sätt lyckats tydliggöra marknadsekonomin och dess mekanismer för unga. Vem ska förklara att marknadsekonomi inte ”bara leder till orättvisor”, utan att den är själva grunden för vårt välstånd _ och inte minst alla de valmöjligheter unga i dag tar så för givna?

Jag kan inte annat än hålla med. Att ha en fri marknad och friheten att starta och driva företag är själva essensen i ett lands ekonomiska välstånd. Det har under åren testats andra – mer planekonomiska och statssocialistiska – lösningar över världen som alla lett till förödande resultat och har inte ens kommit i närheten av den välfärd som genereras i fria ekonomier. Detta har även många av de fattigaste länderna insett och all statistik visar att fattiga länder med fria ekonomier har stor tillväxt och ökande välstånd.

Många unga kanske tror att marknadsekonomi och kapitalism innebär att man måste stödja rovgiriga storföretag eller giriga direktörer – vilket givetvis är felaktigt. Precis som staten eller kommunen kan begå misstag kan även företag och direktörer göra det. Och när en politiker begår misstag hör man ingen skrika om att man bör avskaffa demokratin, men när kapitalister begår misstag så ska hela systemet avskaffas.

Som jag har skrivit tidigare så är både BMG Records och Cold Meat Industry delar av den fria marknaden och det kapitalistiska systemet. Men lika mycket är både det lokala wok-haket och McDonalds eller den lokala klädbutiken och H&M delar av samma system.

Marknadsekonomi och kapitalism är alltså mångfald.

Nu gäller det bara att få ut detta budskap till de yngre vilket kan vara nog så svårt. Det är ju inte riktigt så att de unga tar till sig dumheter som när ungmoderater demonstrerar för McDonalds – vilket bara spär på fördomarna om pro-kapitalister ytterligare. Att skicka fram en Bush-anhängare med fluga runt halsen och cigarr i mungipan funkar liksom heller inte. Likadant är det med unga och coola men gnälliga och avundsjuka Timbro-stjärnskott.
Kanske skulle Liberala Ungdsomförbundet bli den fräscha kraft som kan förmedla budskapet, men så länge moderpartiet profilerar sig mer och mer som ”moralkonservativt” med krav, krav, krav och hårdare tag så vet jag inte. Centerns Ungdomsförbund kanske? Nja, jag är tveksam även där. Trots Mauds och Federleys liberala profil andas partiet gammal bondekonservatism – i alla fall i ungdomars ögon.

Så som ni säkert förstår är det ett tufft jobb att sprida de fria ekonomiernas lovsång till ungdomarna trots att det är viktigt om vi inte vill se en återgång till DDR-Sverige

Största problemet är helt enkelt att vänster-åsikter alltid är snyggare och mer estetiskt tilltalande. Vem vill liksom inte både rädda världen och lyssna på bra rockmusik?

Jag vill ju också det.

Men hur ska jag få ungdomarna att förstå att man inte behöver vara socialist för det?

Hjälp mig! Innan det är försent!

11 reaktioner till “Unga ogillar marknadsekonomi.”

  1. Sossarna hade senast för ett år sedan den obegripliga valaffischen:
    ”Människan framför marknaden”

    Det är inte så konstigt att unga får en konstig uppfattning med den typen av budskap. Det behövs ingen extremvänster när sossarna själva odlar myten om den onda marknaden.

    Att marknaden är människors frivilliga utbyte av varor och tjänster talar man sällan om. Man talar ofta skattetvånget som ett samarbete, men när sa någon senast detsamma om marknaden. Det är ju faktiskt bara den som är ett samarbete där man hjälper varandra.

  2. Åh…Skatt är Stöld…den gamla tokdevisen har jag inte sett på länge 😛

    Problemet med sossarna – som jag ser det – är att de å ena sidan vill ge ett antikapitalistiskt budskap utåt men samtidigt har de insett att fria marknader och privat företagande är det enda som kan generera intäkter till välfärden. Det privata är en förutsättning för det offentliga.

    Men visst du har rätt i att sossarna gärna odlar myten om den hemska marknaden utan att egentligen ge nån förklaring vad de menar egentligen. Man får intrycket av att marknaden är nåt fysiskt, nåt eget som lever sitt eget liv – när det är precis som du skriver människor som samarbetar.

    Vad jag menade med att ungdomar har köpt extremvänsterns agenda är att sossarna faktiskt inte längre misstror marknadsmekanismer när det gäller utbudet av varor och (vissa) tjänster eller det privata företagandet. De vill inte förstatliga näringslivet om man säger så. Alltså kan man nte säga att sossarna påstår att det BARA leder till orättvisor.

  3. Det kanske är så att ungdomarna också har insett de negativa sidorna med marknadsekonomin. Många ungdomar växer upp i invandrarfamiljer som inte ens får in en fot i arbetsmarknaden. Att se ens förälder tappa självförtroendet för att han eller hon inte passar in i marknadens måttstock kanske inte är så uppbyggande för en ung kille eller tjej.
    Kanske ordet solidaritet, att tro på allas rätt till mat, kläder och utbildning, kanske det är värden som är på väg tillbaka.
    Dessa värden betyder inte särskilt mycket i markandsekonomin eller?

  4. Givetvis finns det utrymme för solidaritet och liknande i en marknadsekonomi. Som jag skriver så är marknaden inget annat än människor som samarbetar. Och marknadsekonomi är det som gör att det finns både Ica och Konsum och så vidare. Kapitalism är rätten att som individ starta och driva företag. Det finns inget i marknaden eller kapitalismen som system som stänger ute exempelvis invandrare uatn det är attityder och attityder styrs ytterst av människor.
    Däremot har många invandrare fått det bättre genom just detta, andelen egenföretagare och entreprenörer är stor i den gruppen.

    När det gäller t ex solidaritet med sämre ställda eller allas rätt till utbildning och sjukvård så är det ingen motsats till ett samhälle som bygger på marknadsekonomi. Marknad och företagande är snarare förutsättningar för att få pengar till välfärd.
    Notera alltså att jag INTE propagerar någonstans för avskaffande av skatter eller offentlig sektor – välfärd. Tyvärr verkar många tro det.

  5. Det största problemet med ungdomarnas attityd är som sagt var att 1/3 BARA ser problem med marknadsekonomi och kapitalism att de inte ser det uppenbara sambandet mellan välfärd och företagande.

  6. Jag tror en viktig attitydförändring skulle ske om fler människor talade om det goda med kapitalismen utan att för den skulle blunda för problemen. Annars blir det litegrann som Johan Norbergs lyriska beskrivningar, vilket stöter bort sådana som är helt negativa (och även i viss mån mig).

    Jag läste för ett tag sedan (har glömt var) om att sossarna på 40-talet starkt gick ut med att företagande var bra för välfärden och jobbskapandet, så det har nog aldrig varit en så stark antagonism mellan näringsliv och stat i det här landet, ändå.

  7. ”Och när en politiker begår misstag hör man ingen skrika om att man bör avskaffa demokratin, (…).”

    Jodå, i Kina – när politiker begår misstag på Taiwan. Räknas det? 😉

  8. Fundera över vad en arbetskraft har för värde i dagens kapitalistiska samhälle…

    Idag mer en förbrukningsvara som bara ska producera och öka vinsten i företaget. Förr var arbetskraften ett kapital man investerade i. Idag projektanställer man eller tar in konsulter från ett bemanningsföretag.

    Dagens arbetskraft har ingen trygghet att hämta i ett framgångsrikt företag. Autoliv till exempel som har gått med bra vinst flyttar sin till verkning till Estland för att öka sina vinster ytterligare.

    Det kortsiktiga tänkande från företagens sida hänger ihop med de kvartalsrapporter som ska ange vilket företag som börsen ska satsa sina pengar på…

    Drivkraften hos kapitalismen kommer inte från en humanism…det är kalla pengar som styr och inget annat…

    Man kan inte äta pengar det kommer du märka när vi har förstört vår planet i Mammons ära…

    Det finns en sensmoral i sagan om Kung Midas…Det bli kallt om allt man rör vid blir guld…

  9. Jöns: Givetvis har du rätt, det är ett stort problem att pro-kapitalister framstår marknaden och kapitalismen i samma termer som kommunister använder om sina utopier. ”Fri marknad löser alla problem”.

  10. Dagens arbetskraft har ingen trygghet att hämta i ett framgångsrikt företag. Autoliv till exempel som har gått med bra vinst flyttar sin till verkning till Estland för att öka sina vinster ytterligare.

    Om det är så, varför tar inte de anställda och driver vidare fabriken i egen regi, eller propagerar för att någon annan ska ta över den???

    ”Det kortsiktiga tänkande från företagens sida hänger ihop med de kvartalsrapporter som ska ange vilket företag som börsen ska satsa sina pengar på…

    Javisst, men det beror ju i sin tid på att de som satsar på börsen verkar ha blivit mer kortsiktiga och verkar förvänta sig en ever-rising aktiekurs, dvs hos attityder hos allmänheten och folks pensionsbolag.

    ”Drivkraften hos kapitalismen kommer inte från en humanism…det är kalla pengar som styr och inget annat…

    Nej, den kommer från egenintresset, tex så offrar ofta företagsledare vinst genom att även ha en fritid och inte bara jobba och sova. De kan också ge en anställning till någon som de tycker det är synd om, om de känslomässiga vinsterna är större än förlusten av pengar…

    ”Man kan inte äta pengar det kommer du märka när vi har förstört vår planet i Mammons ära…

    Det finns en sensmoral i sagan om Kung Midas…Det bli kallt om allt man rör vid blir guld…

    Folk försöker normalt inte tjäna pengar för att kunna ha pengar, utan för att kunna få saker som de efterfrågar mer, som mat och boende och champagne. Pengar är ett medel inte ett mål.
    Sen tillhör jag dem som tror att vi kan behålla eller öka vår livsstandard ”för evigt” för att vi kan hela tiden försöka hitta på mindre ovanliga ersättningsämnen eller använda mindre material än tidigare till samma produkt i ett samspel mellan teknik och ekonomi.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.