En rest av det förgångna.

Jag hittade en artikel i DN som handlar om Maria Elementarskola i Stockholm som vill på ett ganska bryskt sätt lägga sig i vad skolans elever får ha på sig. I ett brev från rektorn går det att läsa att skolan inte ska vara

en arena för elever som vill utmärka sig genom att visa upp de senaste märkeskläderna, de häftigaste och största örhängena, de kortaste kjolarna eller andra för tillfället moderiktiga kläder eller andra utsmyckningar, t.ex. som piercing. Skolan är en plats för studier och lärande, där var och en blir sedd och får erkänsla för sitt sätt att vara och uppträda samt för sina prestationer. I skolan är det arbete och vardag som gäller och en alltför stark fokusering vid modetrender medför störningar i verksamheten.


Härligt med lite gammal hederlig ”moral” där eleverna inte – gudförbjude – får tänka fritt och ha på sig vad de vill. Vidare kan man läsa:

För skolan att ange exakta mått, nyanser, storlek på örhängen, antal ringar, flätor och pärlor m.m. som kan accepteras eller inte, är en omöjlighet. Nya moderiktningar uppstår hela tiden och skulle kräva nya ställningstaganden. Dessutom skulle en sådan ”stilkatalog” motverka syftet. Meningen med skolans fostran på detta område är inte att ge eleverna en ”stilkatalog” utan att ge dem en känsla för vad som är rätt och fel såväl etiskt som estetiskt, att lära dem förstå värdet av rätt uppträdande och rätt klädsel på rätt plats och styrkan i att kunna ”tala med bönder på bönders vis och med lärde män på latin”.

Varför får jag plötsligt bilder i huvudet från en svunnen tid med godsherrar i hög hatt och bugande drängar med mössan i hand? Nog för att skolan har funnits sen 1885 men de borde väl ha sett att världen har förändrats sen dess?

Inte nog med att de nya reglerna bryter mot skollagens värdegrund som säger att lärare och elever ska ”främja aktning för varje människas egenvärde” den bryter också mot deras egna profil som betonar ”vikten av respekt för andra människors liv, egendom och åsikter oberoende av ras, nationalitet, religion och social ställning” liksom den bryter mot skolans strävan att undvika ”generaliserande bestämmelser och en likriktning, som sätter standardmått på individerna”. Likaså har man som motto att möta ”medmänniskor med ”vänlighet, artighet och generositet”.

Nu ser ju i och för sig skolan s.k. ”estetiskt tänkande” som en del av deras ”fostrande verksamhet” men med tanke på hur deras hemsida ser ut så bör de nog ligga lågt med att försöka lära ut sin syn på ”estetik” och ”stil” till sina elever…

11 reaktioner till “En rest av det förgångna.”

  1. Skolan ”en arena för elever som vill utmärka sig”? Kläder handlar väl mycket om identitet. Och rimligt sker rätt mycket sökande efter sin sådan i den åldern (upp till åk. 9).
    Föresten, vem har stake nog att bestämma vad som är ”rätt” och ”fel” när det gäller estetik.

  2. Precis! ingen har egentligen rätt att bestämma vad som är ”rätt” eller ”fel” när det gäller estetik, mer än den enskilda individen själv. Även om jag tycker att exempelvis deras hemsida var hiskelig så vill jag inte förbjuda det jag tycker är dålig form…(det skulle bli ett för stort arbete helt enkelt ;))

  3. Å andra sidan är det inte rimligt att lärarna ska behöva lägga en majoritet av undervisningstiden åt att försöka ”sköta” klassen. Ett uttryck för identitessökande brukar vara att ifrågasätta auktoriteter och synas på andra sätt.

    Flera av mina vänner jobbar som lärare och berättar att detta är ett stort problem och detta kan, tror jag, vara ett sätt att komma åt en liten del av problemet. Kanske inget bra sätt, men ändå.

    Dessutom håller jag med delar av det rektorn säger när hon pratar om att föräldrarna och barnen kan ta ställning till om de vill gå i den skolan. Jag skulle nog inte vilja det, men jag gick på en ganska bra skola så jag vet nog inte hur jobbigt det kan vara i en ”stökig” klass.

    Men som federalist anser jag nog att skolan bör ta en diskusion med föräldrarna och eleverna, och att de gemensamt kommer fram till gemensamma regler för uppförande (och klädsel) på skoltid. Så enkelt borde det vara.

  4. Nu tycker jag det är viktigt för tonåringar att ha rätten att söka sin identitet, inte stöka i klassrummen givetvis. Men vad stök har med ett indiviuellt val av kläder förstår jag icke. givetvis ska ungjävlarna få ha modekläder eller piercing om de vill… (om föräldrarna tillåter vill säga). Jag tror inte dina vänners problem med eleverna består i att hur de klär sig…

  5. ”om föräldrarna vill” skrev du Daniel. Problemet är väl just det att många föräldrar skiter i vad deras barn gör på dagarna. Är det då skolan som ska uppfostra barnet till ”samhällsmedborgare”? Då måste skolan ha rätt att ta föräldrarnas roll när det gäller exempelvis regelsättandet. Å andra sidan tycker jag inte heller att det är vidare bra att skolan ska ta ansvar för barnuppfostran när det är så uppenbart vem som ska ha huvudansvaret.

    Kanske ligger det något i det som Gudmundson skriver om på sin blog- det är för lite TV-gudstjänster! 😉
    http://gudmundson.blogspot.com/2004/09/halvera-riksdagen.html

  6. Skolans uppgifter är många. Men att bestämma hur barn går klädda, vad de har för frisyrer eller om de har piercing är inte en av dem…
    Haha…mer TV-gudstjänster…ni har fortfarande en del tokar i Centern…synd…de är ju annars mitt andraval 😉

  7. Att eventuella förekomster av piercing och mode kläder har väl inget med att göra om de inte tillgodogör sig undervisningen eller inte? Etik och moral tyckte jag rektorna pratade om. Vad det har med piercing och modekläder förstår jag än mindre. Det är yttre attribut. Det är väl insidan, hur de uppför sig och agerar som ska räknas.

    Annica

  8. Att lärarna skulle lägga en majoritet av undervisningstiden på att ”sköta” klassen är en överdrift. Dessutom, eftersom att hitta sin identitet är en del av en ungdoms liv så tycker jag att det rimligen ska ingå i skolans uppgift, och därmed lärarnas, att till och med främja den utvecklingen.

    Även om det skulle ta ett par minuter från att läsa, skriva och räkna så skulle en klassrumsdiskussion om vad de olika modeuttrycken betyder för de enskilda eleverna kunna ge dem en möjlighet att se individualitetssökandet inte som något som de vuxna avråder från utan tvärt om som något bra. Sverige är ju så mycket för mångfalden och då ska vi också hedra den inom den svenska kulturen.

    Skoluniformer eller regler för kläder har dessutom, som flera redan påpekat, inget med elevernas uppförande i klassrummet att göra. I Japan, som har mycket strikta skoluniformer i en majoritet av skolorna, är eleverna minst lika stökiga som i svenska skolor. Om inte värre eftersom lärarna inte bryr sig en sekund i om eleverna faktiskt lär sig eller inte – att sova på lektionerna är helt accepterat av vissa lärare.

    Just eftersom sökandet efter den egna identiteten är en naturlig del av varje ungdoms uppväxt så kommer barnen att hitta nya sätt att uppmärksamma den på oavsett hur många regler och restriktioner man inför. I Japan går det till exempel mode i hur skjolarna ska vikas, om skjortan ska hänga utanför eller vara instoppad i byxorna och vilka strumpor som är coola. De uppmärksammar helt enkelt de delar som inte reglerats. Och så fort lärarna inte ser så bryter de flesta eleverna restriktionerna på hur skoluniformen ska se ut. Det är också ett sätt för eleverna att skapa de inne- och utegrupper som finns i alla skolor och samhällen.

    Det går inte att förhindra modetrender, bara att flytta dem från en del av kulturen till en annan.

  9. Maria Elementar har ju faktiskt avslöjat sitt ”sanna jag”…deras f.d rektor som fortfarande sitter istyrelsen för skolan tyckte i DN att skolpengen var en dålig idé…det ”var bättre förr” när föäldrarna betalade själva. Sålunda kan man anta att de tycker det är för mycket ”proletärer” i privatskolorna nu för tiden… otäcka människor med piercing.

  10. Är messt förvånad över att jag hittils inte hör den för mej naturliga mot-reaktionen mot detta dravel från rektorn..
    Skolans plikt och skyldighet borde ju vara att lära ut RESPEKT för olikheter oavsett om det gäller religion, utseende eller oliktänkande, och inte uppmuntra konformistiska beteenden som jag tror är roten till mycket detruktivt i dagens samhälle (oavsett kontinent du lever på).

  11. craps
    craps The issues with respect to both relativism and the importance of sociological influences on science might be encapsulated by asking if o

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.